Hoofdlijnen Beleidsplan Stichting  De Zorgfamilie

1. Inleiding

• Stichting Zorgfamilie is in 2014 opgericht door medewerkers van thuiszorgorganisatie Zorgfamilie BV, als een stichting met een ideëel doel, via schenkingen aan deze  Stichting.

2. Het doel van de stichting

• Stichting de Zorgfamilie, heeft zich zoals dit in de statuten is opgenomen, ten doel gesteld het bevorderen van het welzijn en de gezondheid van de medemens, alsmede het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.
  • De doelgroep van Stichting de Zorgfamilie zijn alle burgers in de regio Rotterdam.
  • Uitgangspunt: Stichting de Zorgfamilie, neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake het leveren van een bijdrage zonder geldelijk gewin aan het welzijn en het bevorderen van de gezondheid in de regio Rotterdam.
  • De kernbeginselen zijn: iedereen die bij Stichting  de Zorgfamilie betrokken is in welke rol dan ook  zet zich belangeloos in. Schenkingen aan Stichting de Zorgfamilie worden in zijn geheel besteedt aan de uitvoering van de (geplande) projecten. Thuiszorgorganisatie Zorgfamilie BV, doneert aan de stichting naast schenkingen om projecten uit te voeren ook gelden in kader noodzakelijke stichtingskosten. Zoals al eerder vermeld is er geen winstoogmerk.

3. Werkzaamheden van de stichting

• Strategie en realisatie van het doel: Stichting de Zorgfamilie stimuleert tot het opzetten en anticiperen van projecten die het welzijn of de gezondheid van de burgers kan bevorderen. Hierbij worden ketenpartners in de gezondheidszorg en relaties in betrokken c.q. gemotiveerd om in gezamenlijkheid projecten op te zetten, uit te voeren.
  • Projecten en/of schenkingen: Thuiszorgorganisatie Zorgfamilie BV, heeft aan Stichting de Zorgfamilie gelden gedoneerd om de stichting op te kunnen richten, een website te kunnen inrichten en te onderhouden en een aanzet te geven tot het opzetten van een eerste project.
  • Als richtlijn voor het initiëren van een project hanteert Stichting de Zorgfamilie, het uitgangspunt dat medewerkers en/of relaties, belanghebbenden een verzoek kunnen indien bij de secretaris van de Stichting, om een project te financieren, dan wel door middel van de inzet van medewerkers of vrijwilligers in de vorm van een materiële of immateriële bijdrage aan een project. Het uit te voeren project dient aan een aantal criteria te voldoen. Deze criteria zijn op te vragen bij de secretaris van de Stichting.
  • Overzicht van toekomstige projecten: Voor juni  2014 staan in ieder geval gepland een uitgebreide gezondheidcheck in de wijk Rotterdam Zuid in samenwerking met een aantal partijen.  Verder wordt nu onderzocht in hoeverre er in de wijk reanimatie trainingen kunnen worden gegeven aan belangstellenden in 2014, daarnaast wordt onderzocht het opzetten van een project in kader gezondheidsvoorlichting, goede voeding, ondersteuning van mantelzorgers en ondersteuning van een particuliere voedselbank.
  • Stichting De Zorgfamilie levert geen zorg.

4. Organisatie-structuur
Het onbezoldigde bestuur van de stichting De Zorgfamilie bestaat uit drie leden en vormt het bevoegd gezag . Dit bestuur is belast met de dagelijkse bedrijfsvoering en operationele gang van zaken.  De taakverdeling is geregeld in de statuten van de stichting.

Het bestuur wordt gevormd door:

• Dhr. Ing. F. Darkaoui, Farid (voorzitter)
  • Dhr. drs.  M.J. den Hartog, Marco (secretaris)
  • Dhr. J.C. Minartz MBA, Jan (penningmeester)

De Stichting heeft geen personeel in dienst.

5. Financiering en schenkingsbudget

• Het vermogen van Stichting de Zorgfamilie wordt opgebouwd uit schenkingen c.q. donaties. Thuiszorgorganisatie Zorgfamilie BV, heeft zich garant gesteld in kader van schenking van voldoende geldelijke middelen om het voortbestaan van Stichting de Zorgfamilie te garanderen.
  • Stichting de Zorgfamilie verantwoord jaarlijks welke activiteiten/projecten de beschikbare gelden zijn besteed.
  • Het verwachte jaarlijkse budget zal in beginsel tussen de 5000 en 10.000 Euro bedragen en is afhankelijk van de eventuele donaties en subsidies.
  • Kostenstructuur van Stichting de Zorgfamilie: Structuur is opgebouwd uit vaste en variabele kosten. Vaste kosten zijn kosten die gepaard gaan het voldoen aan wettelijke verplichtingen inzake een stichting zonder winstoogmerk, kosten in kader in stand houden website. Kosten in kader afhandeling financiën/bankrekeningenbeheer. Variabele kosten zijn kosten die gemaakt worden in kader voorbereiding en uitvoering van projecten, c.q. Stichtingsactiviteiten ter realisatie van de doelstelling. In kader van de oprichting in 2014, is er nog geen jaarbalans en jaarrekening beschikbaar. Verantwoording van alle activiteiten en financiële onderbouwing/borging volgt in het jaarverslag/jaarrekening van 2014 na afsluiten het boekjaar. Uitgangspunt is dat de kosten nimmer de baten zullen overschrijden.

6. Vermogens-beheer

• Stichting de Zorgfamilie kan via een rekening bij de Rabobank beschikken over de benodigde financiële middelen. De penningmeester beheerd deze rekening namens het bestuur. Betalingsverkeer vindt enkel giraal plaats.
  • De Balans tussen schenkingsstrategie en vermogen wordt hierin gevonden dat de totale kosten voor beheer van de stichting en uitvoering van projecten/activiteiten er niet toe zal leiden dat de stichting in een positie komt van negatief vermogen. Indien de stichting aan het einde van het boekjaar een positief saldo heeft, wordt dit getransporteerd naar het volgende boekjaar om daar aangewend te worden voor nieuw projecten/activiteiten.
  • Vermogensbeheer: het beheer ligt bij de penningmeester die dit namens het bestuur van de stichting uitvoert.